Beeld

Fotografie

We onderscheiden 3 soorten fotografie: 

  1. Beeldbepalende fotografie (tbv bijvoorbeeld covers en landingspagina's website)
  2. Redactionele fotografie
  3. Fotografie voor (wervings)campagnes

1. Beeldbepalende fotografie

Beeldbepalende fotografie is een belangrijk onderdeel van de huisstijl van ROC Mondriaan. De beeldbepalers zijn de eyecatchers op de middelen van ROC Mondriaan en worden daarom gebruikt op bijvoorbeeld omslagen van brochures en sectorsheets of in de headers op de website en social mediakanalen. Door de stijl eenduidig door te voeren draagt het bij aan de herkenbaarheid van het merk ROC Mondriaan.

ROC Mondriaan is dé school voor de toekomst van de studenten. De ‘reis‘ naar die toekomst die scholieren maken laten we zien in de beeldbepalende fotografie. We laten studenten zien die een volgende stap zetten. Ze willen groeien en beter worden, meer weten en meer leren. En beter worden in hun vak.

Daarom fotograferen we onze studenten terwijl ze om- of opkijken. Op die manier maakt de student contact met de kijker en komt de focus op de student te liggen. Dit kan zijn terwijl de student onderweg is (bijv. naar school of naar een lokaal), maar ook tijdens de (praktijk)les of stage. Denk aan naast een zorgbed of sleutelend aan een auto. De kijker krijgt het gevoel dat hij of zij betrokken wordt in het leven van de student en de opleiding die hij/zij volgt.

Algemene richtlijnen:

  • De student neemt je mee/nodigt je uit om mee te gaan naar de toekomst; de student kijkt om of op.
  • De student kijkt altijd in de camera/ maakt altijd oogcontact.
  • Hou het echt: echte mensen, geloofwaardige blikken, natuurlijke houdingen en bewegingen.
  • De student kijkt enthousiast en uitnodigend.
  • Er mogen meerdere studenten in beeld staan, maar slechts één maakt oogcontact met de camera.
  • Zorg voor diversiteit in locatie/settings: naar school, naar een lokaal, lopend op het schoolplein, op de fiets, in het OV, stage, etc.
  • Leg de focus op de student; de achtergrond/omgeving is onscherp, de locatie kan dus ook buiten school zijn (onderweg naar school bijvoorbeeld).
  • De houding moet natuurlijk zijn, alsof de foto snel tussendoor is genomen.
  • Zorg voor diversiteit in culturele en religieuze achtergrond, etnische afkomst, geaardheid, leeftijd, etc. De som van de totale fotografie moet een afspiegeling zijn van de ROC Mondriaan studenten. 
  • Let bij het selecteren van modellen op de leeftijd: niet te oud en niet te jong.
  • De foto is op ooghoogte genomen/vanuit een natuurlijk perspectief.
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van natuurlijk licht.
  • Zorg voor beeld met voldoende ruimte rond het onderwerp, zodat er voor zowel liggende toepassingen (bijv. header van de website) als staande beelden (bijv. rolbanier) goede uitsnedes kunnen worden gemaakt.

Aanvullende richtlijnen voor corporate niveau:

  • Op corporate niveau laten we enkel studenten zien in een algemene setting.
  • De student is op school maar niet een specifiek herkenbare school.
  • Onderweg naar school; op de fiets lopend in de tram, etc.
  • Huiswerk maken en omkijken; met medestudenten in de aula en omkijken. 
  • Geen specifieke kleding behorend bij een bepaalde opleiding, enkel vrijetijdskleding.

Aanvullende richtlijnen voor sector en opleidingsniveau:

  • Indien van toepassing: studenten worden gefotografeerd in specifieke kleding van de opleiding (bijvoorbeeld overall).
  • Let op beroepsrichtlijnen, zoals een haarnetje in de keuken en sieraden in de werkplaats.  
  • Locaties zijn herkenbaar voor de opleiding of sector (technieklokaal, zorginstelling, stormbaan).
  • De student is bezig en kijkt even op (of om) naar de camera, maar zorg ervoor dat er geen gevaarlijke of onwaarschijnlijke situatie ontstaat als deze bijvoorbeeld aan een machine staat. De student mag ook onderweg zijn ergens naar toe, maar dan moet het wel herkenbaar zijn voor de sector of opleiding (bijvoorbeeld door de kleding die de student draagt).
  • Er mogen meerdere student in beeld zijn, maar slechts één kijkt in de camera.

Niet doen:

  • Geen wenkende gebaren o.i.d. 
  • Geen overduidelijk geënsceneerde foto's.
  • Geen extreme cameraperspectieven.
  • Niet overduidelijk inflitsen.

foto's

Voorbeelden dienen ter illustratie en zijn niet beschikbaar voor ROC Mondriaan. 

2. Redactionele fotografie

Redactioneel beeld hoeft niet volgens de richtlijnen van beeldbepalende fotografie gemaakt te worden. Zorg ervoor dat de foto echt is, niet te geposeerd of te gestileerd, in context, en met representatieve mix van de studenten.

3. Fotografie voor (wervings)campagnes

In campagnes is meer vrijheid voor fotografie zodat de boodschap beter ondersteund wordt. Zorg er wel voor dat de foto echt is: niet te geposeerd of gestileerd, in context, en met representatieve mix van de studenten.

Invulformulieren Briefing fotografen