Tone-of-voice voor de website

Voor studenten/jongeren

De manier waarop wij de doelgroep op de website aanspreken is informeel en we maken gebruik van helder taalgebruik. We schrijven in actieve vorm en in lijn met waar Mondriaan voor staat:

  • Zelfverzekerd & betrouwbaar
  • Optimistisch en enthousiast
  • Empathisch en positief
  • Direct en duidelijk

De tone-of-voice in teksten met als doelgroep studenten/jongeren is informeel, laagdrempelig en toegankelijk. We spelen in op de belevingswereld van jongeren en proberen zo actief mogelijk te schrijven.

  • We spreken de doelgroep studenten/jongeren aan met jij/je.
  • We stellen vragen in de tekst om de interesse en aandacht van de studenten/jongeren te triggeren.

Bijvoorbeeld wél:

  • Vind jij het leuk om met kinderen te werken?
  • Kun jij ook uren make-up tutorials kijken op TikTok?

--> Dit speelt in op de belevingswereld van de studenten, dingen waar ze nu mee bezig zijn.

Maar niet:

  • Zie jij jezelf later al helemaal voor de klas staan?
  • Heb jij altijd al gedroomd van een carrière in uiterlijke verzorging?

--> Studenten zijn vooral bezig met hier en nu; termen als 'later' of 'altijd al gedroomd' kan juist zorgen voor meer twijfel over hun studiekeuze.

  • We gebruiken korte zinnen en schrijven actief. Geen onnodig lange zinnen met veel extra woorden.

Bijvoorbeeld wél:

  • Bij deze opleiding leer jij in twee jaar het vak timmerman
  • Na deze opleiding kun je werken bij een zorginstelling zoals een verzorgingshuis of doorstromen naar opleiding x.

--> Zorg dat werkwoorden altijd in de tegenwoordige tijd staan.

Maar niet:

  • Als je deze opleiding gaat volgen zou je binnen twee jaar opgeleid kunnen worden tot timmerman.
  • Na deze opleiding zou je kunnen werken bij een zorginstelling, daarnaast zou je ook nog kunnen doorstromen en verder leren met opleiding X.

--> Probeer onnodige woorden als ‘kunnen’, ‘moeten’ en ‘worden’ zoveel mogelijk te vermijden. Loopt een zin over meer dan twee regels? Kijk of je deze kunt opsplitsen in twee losse zinnen.

  • Moeilijk taalgebruik vermijden we zoveel mogelijk. Vaktermen worden uitgelegd.

Bijvoorbeeld wél:

Bij deze opleiding krijg je te maken met verschillende onderdelen van installatietechniek. Denk maar aan de besturingstechniek van een lift of het goed laten werken van verkeerslichten.

--> Soms ontkom je er niet aan om een vakterm te gebruiken. In dat geval kun je dit makkelijk toelichten in een voorbeeld.

Maar niet:

Afhankelijk van het product dat je vervaardigt, heb je te maken met meet- en regeltechniek, besturingstechniek, werktuigbouwkunde en ict.

--> Toekomstige studenten hebben vaak geen idee wat deze termen inhouden en dat maakt de studiekeuze voor de twijfelende scholier niet makkelijker.

Voor ouders

De tone-of-voice in teksten met als doelgroep ouders van studenten/jongeren is informeel, laagdrempelig en toegankelijk. Het verschil is echter dat de toon van de teksten zakelijker is. We spreken hen altijd aan met ‘u’, ook op de website.