Tone-of-voice voor social media

Instagram

De tone-of-voice op Instagram is informeel, met jij en je. Het gaat om persoonlijke content, waarbij de (potentiële) student centraal staat. Of het nu een informerend bericht is of grappige, likable content. Op Instagram mag er ook gebruik gemaakt worden van emoticons. Berichten zijn kort en bondig, woordgrappen en Engelse uitdrukkingen mogen hier wel gebruikt worden.

Facebook

De tone-of-voice is informeel, de doelgroep wordt aangesproken met jij en je, maar het is wel iets formeler dan op Instagram. De berichten zijn langer en uitgebreider dan op Instagram en geven een inkijkje aan de doelgroep over wat er speelt. Er wordt weinig gebruik gemaakt van emoticons en de content die gedeeld wordt is niet zozeer grappig of ‘likeable’ maar is meer van belang voor deze doelgroep.

LinkedIn

De tone-of-voice is zakelijk en professioneel, let op: verwar dit niet met statig en afstandelijk. De doelgroep is bekend met Mondriaan en kan aangesproken worden met je en jij. Wel zit er een groot verschil in de insteek van de berichten ten opzichte van Facebook en Instagram. LinkedIn is een zakelijk kanaal: dat betekent dat je spaarzaam en functioneel gebruik maakt van emoticons. Berichten zijn uitgebreider, zolang deze maar gevuld worden met informatie die relevant is voor de doelgroepen die we willen bereiken.

Twitter

De tone-of-voice bij Twitter is formeel en professioneel, let op: verwar dit niet met statig en afstandelijk. Wel zit er een groot verschil in de insteek van de berichten ten opzichte van Facebook en Instagram. Er wordt geen gebruik gemaakt van emoticons. Het is belangrijk dat we Twitter echt uitsluitend nog gebruiken voor pers- en crisiscommunicatie.

YouTube

De tone-of-voice is informeel. De (toekomstige) student moet zich aangesproken voelen. De filmpjes die worden ontwikkeld voor Mondriaan zijn op een makkelijke en begrijpelijke manier weergegeven. Maar ook met een moderne twist, zodat het ook aantrekkelijk is en leuk is om te zien voor toekomstige studenten.